Midwinter Classic 28 januari 2024 | Volgend jaar gewoon weer !

 

Wij, Folkert Kamp en Peter Staal, hebben af en toe wel zin in een ritje. We gaan weer een dagje de uitdagingen die ons voorgeschoteld worden aan. En toch weten de organisatoren van de Midwinter Classic en uiteraard de geweldige organisatie ons naar wegen te leiden waar wij nog nooit geweest zijn. Ook mede daarom zijn wij zo enthousiast over de Midwinter Classic. Ook krijg je zéér uitdagende navigatie opdrachten, aangepast wat niveau betreft voor elke klasse en wordt de oplettendheid van de chauffeur en vooral de navigator tot het uiterste gedwongen. Alles moet samen goed functioneren. De auto, in ons geval een Daf 55 coupe uit 1971, bestuurder en navigator moeten de hele dag scherp zijn en goed samenwerken.

Het spelletje is heel goed opletten en om niet een opsomming van onze gemaakte fouten te geven even wat algemenen zaken.

Zo min mogelijk rood en de opmerking onder een pijl ligt een gele weg wordt al snel in de rit gebruikt. Heel verleidelijk om direct na de start naar pijl 1 de kortste route naar begin pijl te rijden, maar bij nader inzien is wat verder omrijden en met de pijl meerijden net iets korter rood dan snel naar het begin van die pijl te rijden.

Ook in traject 2 kaart 2 komt dat voor, wij de kortste route met in onze ogen zo min mogelijk rood naar pijl 3, maar in de uitleg staat een route, waarbij je de halve kaart over moet rijden om ZONDER rood naar die pijl te rijden. Tsja, je moet het maar net even zien en als je op leeftijd begint te komen wordt dat steeds moeilijker.

Dan komt het spelletje ‘iets willen en niet kunnen’ boven tafel. Verbodsborden zijn natuurlijk relatief eenvoudig, je kunt er niet in en construeert een omrijroute om zo min mogelijk van de geconstrueerde route over te slaan. Die zijn relatief eenvoudig, althans, daar hebben wij geen foutjes gemaakt. Lastiger wordt het als de wegen, ofwel aan het begin, dan wel aan het eind van de weg ongeveer 150 meter vertekend worden en je daardoor de weg niet in kunt aan het begin of je een stukje route overslaat aan het einde van de weg. In beide gevallen moet er dus een omrijroute geconstrueerd worden om de geplande route op te nemen en zo min mogelijk van de route te missen.  Eigenlijk wel een raar spelletje hoor, die autosport. En dan de uitzetters, die zitten dit allemaal thuis op hun dooie akkertje te bedenken en wij moeten dat ter plekke maar even snel oplossen. Overigens ben ik zelf (Peter Staal) samen met Carl Verboom, 16 jaar lang uitzetter geweest van de 7 uren van Emmeloord, tegenwoordig heet het wat aangepast, de 7 Uren Rally.

Dan nog voor uitzetters de mogelijkheid tot het plaatsen kaartsymbolen zoals wegafsluitingen, fietsjes, bermlijnen etc. In het reglement staat dat je wegen, waar deze afbeeldingen op staan, niet in de route mogen worden opgenomen. Ja, ja, die hebben we allemaal gezien, dus daar geen strafpunten opgelopen.

Bij alle eerdergenoemde vallen is dan ook geen speld tussen te krijgen en hoeft er dus ook niet geprotesteerd te worden.

Mensen, het was weer een superrit, wel weer wat foutjes gemaakt door ons, maar dat hoort erbij en we worden als team steeds sterker .

We rijden ook de ROZ, dus we hebben er weer zin in en hebben het VOORNEMEN, dan wat minder foutjes te maken😊

Complimenten aan de uitzetters en iedereen die deze schitterende dag mogelijk heeft gemaakt.                    

Equipe Peter Staal – Folkert Kamp

Peter en Folkert