Verslag MWC 2017 door Wouter en Jan

(Geredigeerd overgenomen van Rallynews.eu)

 

Zondag 29 januari was het weer zover: onze jaarlijkse rit waar we zelf een keer aan meedoen. Voor mij de 8e maal en voor Jan 1 minder. Op weg naar de start, iets verder dan andere jaren, nog even het reglement doorgenomen en Jan meldde dat we met een top 25 klassering tevreden konden zijn. Of dat ging lukken? Later meer hierover.

Traject 1
Na een goede ontvangst met koffie en een soort krentenwegge met spijs gingen we om 10:48 als een van de laatste equipes van start voor het ochtendtraject, ingetekende lijn met barricades.
Eerst de gehele route ingetekend, wat op zich geen enkel probleem opleverde, maar dat zegt natuurlijk niks.

Gelijk bij blokkade 1 ging het al mis. De laatste mogelijkheid om de IL voor de blokkade te verlaten gemist, wel gezien waar het oppak-punt lag op een versprongen viersprong, waar wij dus verkeerd kwamen aanrijden en gedwongen werden tegengesteld te rijden (minimaal maar toch..) en dan een omrijder waar alles was afgesloten en er niet veel van klopte (we hadden er ten slotte ook niets te zoeken). Dan maar proberen tegengesteld die route te rijden en daar kwamen we de oprollers tegen die al een controle uit de grond aan het halen waren (komt ons bekend voor). Toch nog even doorgereden en zagen dat we  toch van die kant konden komen en dus moesten we die RC wel hebben. De oprollers hadden keurig op ons gewacht en het bleek ook nog goed te zijn, koste alleen wel veel tijd.
De route verder oppakken ging wel goed alleen zag Jan een bordje Q-zone aan voor een controle en dat was onze 1e fout. Bij de Toerklasse, hoorden we later, hadden ze die neutraal gemaakt.
Bij de ex aequo controle waren we een beetje laat en dachten ze al dat we gestopt waren.

foto 1a

Blokkades 2, 3 en 4 leverden geen problemen op. De scherprijder gezien, pleintje eerst niet en dan wel, maar de verlegde weg helaas niet wat de 2e fout opleverde.
En toen was er een natuurlijke blokkade. Niet gezien dat er een pleintje was waar de route weer opgepakt kon worden. Het blijft moeilijk om daar op te letten voor mij als de controles niet ingetekend zijn, hoe zal dat toch komen?
Blokkering 5 was een mooie met afgepijlde wegen en een keerlusje en waar is dan het juiste opnamepunt? Maar dat ging goed.
Blokkering 6 en 7 leverden na goed opletten geen probleem op. Vlak na 7 was een wegverlegging die we gezien hadden We dachten dit op te lossen door nog een keer om 7 te rijden en rechtdoor de dijk op te rijden maar op het laatste moment, toen we voor het hek stonden, zag ik op de kaart een wegafsluiting-teken staan. De lange omrijder, die we al eerder hadden gezien toen maar genomen en we kwamen de goede RC tegen die ons 8 liet overslaan.
Tussen 9 t/m 14 zaten nog een verlegging en een paar scherprijders in, wat eigenlijk vrij gemakkelijk ging. Bijna aan het einde naar – wat de meesten dachten- een sluitstempel, dat aan een ijzeren HOLLE PIJP was vastgemaakt. Velen konden het stempeltje niet vinden, want een deelnemer had hem waarschijnlijk IN de pijp laten zakken. Gewoon touwtje volgen! Helaas neutraal gemaakt.

Vlak voor de rust hadden we het gevoel dat er iets niet klopte,  maar we konden er niet achter komen wat en gingen toch maar naar de rust. Buiten kwamen we de voorzitter tegen (PvdL) die vroeg hoe het ging.  “Eigenlijk wel goed, alleen hier vlak voor de rust vertrouwen we het niet”. Hij zei: “Heb je dat brugteken dan niet gezien?”. Ik liep vervolgens weg om naar binnen te gaan, maar werd gelijk teruggeroepen door Jan, die zei:  “We gaan terug, we hebben nog tijd (geen TC) en zeiden tegen PvdL dat we nog even gingen kijken, waarop hij zijn lippen tuitte. Zijn navigator vertelde toen dat die controle weg was, waarop ik zei dat ik dat toch met eigen ogen wilde zien en we gingen het extra lusje rijden en ja, hij was er gewoon. In de rust vroegen ook andere deelnemers waar hij dan stond en kwamen er al snel achter dat zij ook het brugteken over het hoofd hadden gezien en het extra rondje niet hadden gereden.

foto 2

Traject 2

De Lunch was van een uitmuntende klasse en er was voor eenieder meer dan voldoende en er was zelfs een rally-kroket .
Het middagsysteem was nieuw en leverde bij sommigen vragen op. Er was een Bulletin bij de start verstrekt dat het systeem nog iets moest verduidelijken. Het komt er in het kort op neer: pijlen kortste route intekenen en dan een route maken maar zo min mogelijk van die ingetekende route rijden. De pijlen natuurlijk wel.
Het intekenen van de kortste route leverde op zich geen problemen op alleen die route zo min mogelijk rijden was iets anders. De 1e kaart ging helemaal goed met lusjes van de dijk af en een driehoekje. Een industrieterrein met wat lusjes was goed te doen. Bij “De Kampen” was een stukje tegengesteld in de kortste route korter dan er aan meerijden. Tegengesteld werd in het reglement niet over geschreven dat dit niet mocht en was dus goed.
Bij TWC 3 aangekomen kregen we een special uitgereikt met een schaal van 1:25.000 met hetzelfde systeem, alleen een extra bepaling dat pijlen maar 1 keer in de route mogen worden opgenomen. Dit leverde ons geen problemen op en de hele special ging net als de 1e kaart goed. (De latere winnaars Carl en Peter maakte hier hun enige fout, een RC vergeten op te schrijven!!!!)

foto 3

Op de 2e kaart ging het niet helemaal goed. Pijl 5, 6 en 7 ging nog, maar op weg naar pijl 8 ging ik de mist in en zag ik een duidelijke lus door “Tuitjenhorn” niet en miste de RC R. Tussen pijl 9 en 10 ging het maar liefst 3 maal fout. De 1e maal liep de route door een blokkeringskruis, maar bij de weg liep dat kruis niet door. Dit hadden wij gezien en gereden en Jan heeft hem gezien en waarschijnlijk genoemd, maar is om onduidelijke reden niet opgeschreven. De 2e was bij een kanaal met 2 wegen er langs waarbij een klein stukje route was te vermijden, helaas niet gezien. De 3e lag hier vlak na en hadden we wel gezien, maar gingen iets te vroeg links een grasweg op die er goed uitzag, maar werd al maar slechter en smaller en we waren blij dat we een plekje vonden om te keren. Toen we de juiste weg ingingen alleen een slingertje niet goed gereden en een RC gemist.
Op weg naar de laatste pijl ging het goed en leverde St. 6 op maar daarna reden we pijl 6 en dat leverde niets op, 2 maal gereden, maar niets gevonden. Op een andere weg vonden we ook nog St. 5 en ook maar genomen maar die bleek volgens de uitleg fout. Bij beide had een hersteller horen te staan maar die stonden er niet waardoor wij de mist ingingen, pijl 6 hoefde niet gereden te worden het ging allen om de juiste aanrij route jammer van die herstellers. Er waren meerdere deelnemers hier aan het zoeken. (opm. redactie c.q. uitzetter: het ontbreken van die herstelopdracht, had geen invloed op het halen van de juiste RC's)


Het is een mooi systeem, dat goed door de deelnemers werd ontvangen en we hebben al een uitzetter gesproken die dit in een binnenkort te verrijden rit ook wil gebruiken en als hij woord houdt, mogen we dit zelf gaan controleren, en wel bij de GVR bij de AMAC.

foto 5

Conclusie

Na het 1e traject stonden we 14e, maar na de missers van het 2e zakten we naar de 26e plaats. Dus 1 plaats lager dan Jan en ik eigenlijk ook wel, ten doel hadden gesteld, maar op zich zeker tevreden.
Kaartmateriaal en uitleg waren super en we willen alle mensen van DE WEGKRUISERS bedanken voor deze geweldige MIDWINTER CLASSIC  en we zijn er zeker volgend jaar bij de 10e uitvoering weer bij.

 

Jan Kuenen & Wouter van de Veen

 

In Auto Motor Klassiek van april 2017 is ook nog een verslag te lezen, geschreven door Peter Ecury.

rallybord 2017

© Stichting "de Wegkruisers" Amsterdam - KvK nummer 34304701